Functieomschrijving:
Als manager projectbeheersing ga jij werken voor complexe projecten en programma’s met een verhoogd risico op het gebied van de Informatievoorziening (IV) van Rijkswaterstaat. Deze projecten zijn vaak een onderdeel van de grote grond-, weg- en waterbouw (GWW) nieuwbouw of onderhoudsprojecten van Rijkswaterstaat, maar kunnen ook zelfstandige innovatieprojecten en – programma’s zijn.
Als manager projectbeheersing ben je onderdeel van een integraal projectmanagementteam (IPM) en is je rol gelijkwaardig aan die van de projectmanager, contractmanager, technisch manager en omgevingsmanager. De manager projectbeheersing beheerst tijdens een project de volgende aspecten: tijd, risico’s, kwaliteit, geld, projectinformatie. Jouw rol is hierin het proces te begeleiden en bewaken en hierin samen te werken met de andere projectteam leden. Jouw kwaliteiten zijn daarom scherp zijn, signaleren, samenwerken en de spelregels volgen. Uniformiteit staat daarbij voorop.
Jouw taken en verantwoordelijkheden:
- Adviseren van de projectmanager en andere betrokkenen over de opzet, kwaliteit en werking van hun managementsystemen en beheersingsdocumenten. Uniformiteit staat daarbij voorop
- Zorgen voor actuele en correcte rapportages die als basis voor beheersmaatregelen en sturingsinformatie dienen voor de projectmanager, werkgroepen en stuurgroep, maar ook voor management- en directieteam
- Signaleren van afwijkingen en dit bijtijds melden zodat bijsturing mogelijk is
Meest essentiële competenties
Dit is waar jij voldoening uit haalt Je weet dat je niet alles zelf kunt doen en daarom kun je goed delegeren en overzicht houden. Je werkt op strategisch niveau en geeft functioneel leiding aan jouw projectbeheersteam, waarin adviseurs zitten die operationele werkzaamheden voor je doen. Sommige adviseurs, bijvoorbeeld voor risico’s en planning, werken bij marktpartijen. Focus hier ligt dan op aansturing en controle op de uitgevraagde dienstverlening.
Naast werken in projecten neem je ook deel aan activiteiten binnen de afdeling. Onze afdeling is actief bezig met (door)ontwikkeling van onze beheersaspecten, met kennis delen en met het streven naar een uniforme werkwijze. Naast inbreng van je eigen kennis vraagt dit van jou het signaleren van kansen en ontwikkelingen in het vakgebied. Je gebruikt daarbij je netwerk optimaal om verbeteringen te initiëren en te implementeren binnen de organisatie. Als ervaren manager projectbeheersing speel je een actieve rol in onboarding en training van junior managers en adviseurs projectbeheersing.
Wat wij aan jou waarderen Als manager projectbeheersing heb je kennis en ervaring op verschillende werkvelden behorende bij projectbeheersing: financieel management, kansen en risicomanagement, planningsmanagement, kwaliteitsmanagement en informatiemanagement.
Je hebt ervaring met een politiek bestuurlijke omgeving en weet je daar makkelijk in te manoeuvreren, positioneren en staande te houden. Je kan strategische doelen vertalen naar operationele acties en vice versa. Je hebt affiniteit met veranderopgaves en vindt dit leuk om te doen.
Over de klant:
Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en bestaat uit zeven landelijke en zeven regionale organisatieonderdelen. Al meer dan 200 jaar werken we dagelijks aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. We beheren en ontwikkelen de rijkswegen, -vaarwegen en -wateren en zetten in op een duurzame leefomgeving. Samen met anderen werken we aan een land dat beschermd is tegen overstromingen. Waar voldoende groen is, en voldoende en schoon water. En waar je vlot en veilig van A naar B kunt. Samenwerken aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. Dat is Rijkswaterstaat.
Eisen:
- Werk en denkniveau: Master - Doctoraal
- Je hebt een afgeronde opleiding in relevante richting zoals een financiële, economische of bedrijfskundige richting
- Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring binnen programmamanagement, projectmanagement
- Je hebt kennis van en ervaring met inkoopprocessen en contractvormen
- Je hebt kennis van Prince2/IPMA en/of de bereidheid deze cursussen te volgen (kosten opdrachtnemer)
Wensen:
- Financiële beheersing dient van hoogwaardig niveau te zijn in verband met directe rapportage aan DGMO
- Kan heldere dashboarding (laten) optuigen voor de verschillende stakeholders
- Kritische houding ten aanzien van (verantwoording van) uitgaven, durft nut en noodzaak te challengen
- Groot netwerk op Verkeersmanagement/DVM-gebied (pre)
- Bekendheid met iWKS-programma en/of -techniek (pre)
Competenties:
- Verbinding willen zoeken, communicatie hoog in het vaandel
- Besluitvaardig en doortastend
- Proactief
- Aanpakker, geen hokjesdenker, doet wat nodig is ook al valt het niet direct binnen de functie
- Nieuwsgierig, in kunnen leven in anderen
- Pragmatisch en creatief, denken in oplossingen in plaats van problemen
- Vertrouwen van stakeholders hebben en draagvlak kunnen creëren
- Open en transparant
- In staat om risico’s in te schatten, niet alleen voor project maar ook voor stakeholders
Arbeidsvoorwaarden:
Interesse?
Stuur ons dan uiterlijk 12 februari, voor 15.00 uur je recente CV in Word + onderbouwing van de eisen en wensen (als voorblad) en je all-in uurtarief excl. BTW.
Bandbreedte tarief: € 95.-/ € 111,50
Optie tot verlenging : Ja, 2 keer max. 12 maanden na afloop initiële opdracht (28-02-2027).
GEEN ZZP INZET MOGELIJK
Bijzonderheden AVG: Géén foto. Géén persoonsgegevens zoals (mail)adres, telefoonnummer, geboortedatum, nationaliteit of LinkedIn. Géén leveranciersgegevens mogen zichtbaar zijn op het format.
Jouw weg naar succes?
In 7 stappen en enkele dagen
- 1
Vind jouw opdracht
- 2
Reageer: stuur ons je cv
- 3
Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)
- 4
Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8
- 5
Is er een match? We stellen je voor
- 6
Intakegesprek bij de opdrachtgever
- 7
Contract en let's go!