Veel onderzoeken onderschrijven het: wanneer medewerkers een leven lang leren en actief bezig zijn met hun ontwikkeling, zorgt dat voor meer werkgeluk, zekerheid maar óók voor kansen in hun loopbaan. Het is daarnaast een belangrijke voorwaarde voor duurzame inzetbaarheid van medewerkers binnen je organisatie, toont onderzoek aan.
Tijdens de coronacrisis werd dit bevestigd. Wereldwijd zien zowel werkgevers als werknemers de meerwaarde in van blijvend leren, blijkt uit onderzoek van LinkedIn. Toch is het niet altijd makkelijk om het voornemen in de praktijk toe te passen. Medewerkers worstelen bijvoorbeeld met een hoge werkdruk, waardoor ze denken dat ze minder tijd hebben voor een cursus. Of ze worden te weinig gestimuleerd om aan hun professionele skills te werken.
Wanneer medewerkers zich blijven ontwikkelen en meegroeien met de markt, dan ontstaat een personeelsbestand dat altijd kan meeveren met de laatste ontwikkelingen. Zo kun je als organisatie snel inspelen op deze veranderingen en je concurrentiepositie verstevigen. Om de binding tussen de medewerker en de organisatie te versterken is het belangrijk om de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren.
Ontwikkeling van medewerkers: 4 tips
Wij geven je vier tips hoe jij jouw medewerkers kunt stimuleren om zichzelf te blijven ontwikkelen:
Tip 1: Knoop het gesprek aan
Kies jaarlijks voor een aantal vaste momenten waar je met je medewerkers in gesprek gaat. Natuurlijk kun je vasthouden aan twee ontwikkelgesprekken per jaar, waarna je een opleidingsplan opmaakt. Toch is het beter om voor een doorlopende aanpak te kiezen. Ga bijvoorbeeld maandelijks in gesprek om te polsen hoe het met hun werk staat en of er misschien zaken zijn waar ze tegenaan lopen. Zo weten zij dat jij als werkgever openstaat, en hen zal helpen om hun persoonlijke ontwikkeling en groei te bevorderen.
Tip 2: Stel leerdoelen op
Aan de hand van de gesprekken en de ideeën die naar voren komen kun je één of meerdere leerdoelen definiëren. Het leerdoel vormt de basis van het ontwikkeltraject van je medewerker. Maak vooraf goede afspraken over de doelstelling(en). Zo heeft je medewerker een goed beeld van zijn of haar professionele ontwikkeling. Een vastomlijnd doel geeft richting, wat hen extra motiveert.
Tip 3: Focus op de toekomst
De toenemende digitalisering heeft invloed op de (soft) skills die je medewerkers nodig hebben. Volgens het World Economic Forum (WEF) zal de komende jaren ruim 40 procent van de kernvaardigheden van medewerkers veranderen. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de trends en ontwikkelingen in de branche en na te denken over welke skills en kennis – bijvoorbeeld van nieuwe technologieën of technische kennis – je straks nodig hebt.
Tip 4: Creëer een veilige leeromgeving
Zorg ervoor dat je de ontwikkeling van je medewerkers opneemt binnen je bedrijfsstrategie. Iedereen in het bedrijf moet ervan doordrongen zijn dan het mogelijk is om met hun persoonlijke en professionele ontwikkeling bezig te zijn. Bied bijvoorbeeld ruimte om tijdens werkuren een cursus te volgen of een seminar bij te wonen. Zorg voor een veilige omgeving waar medewerkers fouten kunnen maken en leren.