Intakegesprek
Opdrachten lopen uiteen van een specialistisch project tot een vervanging vanwege een burn-out of zwangerschapsverlof. Hoewel het interimlandschap doorlopend verandert, is de vraag naar interim professionals blijvend. Als interim professional moet je beschikken over meerdere vaardigheden: expert zijn in je vakgebied, maar je moet je ook snel kunnen aanpassen aan een nieuwe werkomgeving en projecten afronden in een bedrijf waar je de spelregels nog niet kent. Toch is de eerste stap het belangrijkste: het intakegesprek.
Een intakegesprek is niet hetzelfde als een sollicitatiegesprek. Immers: jij weet als interim professional dat jouw werkwijze anders is dan een werknemer in loondienst. Jij bent voor de opdrachtgever interessant, omdat je inzetbaar bent binnen verschillende bedrijfsonderdelen. De opdrachtgever heeft andere verwachtingen van een interim professional dan van een werknemer in loondienst. Kort gezegd, in het intakegesprek gaat het er niet om of je aansluit op de functieomschrijving, maar of je een goede match bent voor een bepaalde opdracht.
5 handige tips voor een intakegesprek
De meeste bedrijven hebben een duidelijk beeld van de interim professional die zij zoeken. Het kan gaan om specifieke vakkennis of ervaring binnen een bepaalde branche. Aan de hand van de volgende aandachtspunten kom je beslagen ten ijs:
1. Bereid je goed voor
Zorg dat je weet welke wensen de opdrachtgever heeft. Zoek voorafgaand aan het gesprek alle benodigde informatie op over het bedrijf. Bekijk de website en verdiep je in de sector waarin de opdrachtgever actief is. Zo krijg je een beeld wat het bedrijf doet, waar het voor staat en wat de doelstellingen zijn.
2. Luister en toon interesse
Neem de tijd om goed te luisteren naar de opdrachtgever en stel vragen om te laten zien dat je geïnteresseerd bent in de opdracht én het bedrijf. Denk aan de volgende vragen:
Wat is het doel van de opdracht?
Welke resultaten worden er van mij verwacht?
Wat zijn de specifieke werkzaamheden en verantwoordelijkheden?
Welke knelpunten spelen een rol in het project?
Zo krijg je ook een beter beeld van wat er van je verwacht wordt en kun je ook inschatten of de opdracht bij je past.
3. Benoem je expertise en wees transparant
Het is belangrijk dat je je kunt onderscheiden van concurrenten. Laat zien wat jouw toegevoegde waarde kan zijn voor de opdrachtgever. Gebruik concrete voorbeelden waaruit blijkt dat jij over de gevraagde competenties beschikt waarnaar gevraagd wordt. Hiervoor kun je de STAR-methode gebruiken. Kaart ook aan wat jouw verwachtingen zijn ten aanzien van de opdracht: je tarief en welke voorwaarden je stelt aan de opdracht.
4. Maak een persoonlijke connectie
Creëer een persoonlijke klik met je gesprekspartner. Natuurlijk moet je laten zien dat je inhoudelijk geschikt bent voor de opdracht, maar de opdracht moet je ook gegund worden. Zorg daarom voor een representatief uiterlijk en toon je sociale vaardigheden.
5. Werk samen met je recruiter.
Werk je via een bemiddelaar? Dan is het slim om gebruik te maken van de aanwezige kennis. De recruiter heeft al voorgesprekken gevoerd, en weet waar de opdrachtgever op zal letten tijdens het gesprek. Win advies in van je recruiter en bereid je samen voor op het intakegesprek. Je krijgt meteen feedback op jouw sociale vaardigheden en de recruiter kan je eventueel nog bruikbare tips geven.