Digitale uitdagingen en vaardigheden
Van de coronacrisis tot de oorlog in Oekraïne: ICT-professionals krijgen te maken met verschillende digitale uitdagingen en cyberbedreigingen. Door deze snelle digitale ontwikkelingen hebben steeds meer specialisten kennis en een set aan vaardigheden die snel verouderen, of overbodig zijn naarmate de snelheid van digitale verandering toeneemt. Ook veranderen de taken omdat ICT-professionals door digitalisering op een andere manier samenwerken en werkzaamheden uitvoeren die meer soft skills vragen. Zo ontstaat een ‘mismatch’ op de arbeidsmarkt, omdat ICT-professionals met verouderde kennis niet direct inzetbaar zijn en niet interessant genoeg zijn voor nieuwe werkgevers.
Om de wereldwijde digitale ontwikkelingen bij te benen zet de Europese Commissie in op een snelle digitale transformatie. De Europese Commissie heeft zichzelf een doelstelling opgelegd die het in 2030 moet behalen. De ‘Digital Decade 2030’ heeft vier hoofdthema’s: infrastructure, public services, business en skills. De Europese Commissie werkt onder meer aan de beschikbaarheid van 5G en het verbeteren van de toegankelijkheid van online publieke diensten. Het doel van het thema ‘skills’ is dat tenminste 80 procent van de populatie in 2030 digitaal vaardig is. Ook zijn er dan 20 miljoen ICT-specialisten binnen de 27 EU-lidstaten.
De ontwikkeling van digitale vaardigheden
Digitalisering verandert de manier waarop we werken fundamenteel. Om mee te komen in een veranderende werkomgeving is scholing belangrijk. Professionals kunnen hun kennis en vaardigheden op twee manieren bijspijkeren: DigComp (voor werknemers) en het e-CF (voor ICT-specialisten).
DigComp
Het ‘Europees kader voor Digitale Vaardigheden voor Burgers’ (DigComp) is een handig hulpmiddel voor inzicht in digitale vaardigheden. Het raamwerk legt werknemers uit wat digitale vaardigheden zijn en maakt hen wegwijs in certificering en training. Daarnaast stelt het werkgevers in staat om te begrijpen welke vaardigheden ze mogelijk nodig hebben binnen hun organisatie.
DigComp maakt het mogelijk om opleiding, certificering en de behoeften van de arbeidsmarkt op elkaar af te stemmen. Zo kunnen organisaties het juiste beleid en opleidingen ontwikkelen.
Professionals die binnen Europa solliciteren, een opleiding zoeken of vrijwilligerswerk doen kunnen daarnaast gebruikmaken van een ‘Europass CV’. Het internationaal bruikbare curriculum vitae bevat de vijf hoofdgebieden uit DigComp – informatie, communicatie, contentcreatie, veiligheid en probleemoplossing – en biedt de mogelijkheid om een self-scan te doen om te bepalen hoe goed hun digitale vaardigheden zijn. Op niveau 1 kun je onder begeleiding simpele taken uitvoeren en onthouden. Op niveau 8 ben je digitaal vaardig en heb je de vaardigheid om zelf ingewikkelde zaken te creëren.
e-Competence Framework
Voor de ICT-professional is het e-Competence Framework (e-CF) ontworpen. Het e-CF is een Europese standaard uit 2019. Het e-CF wordt gebruikt door grote internationale organisaties zoals Airbus, Cepis en Huawei. Vanuit Nederland hebben de beroepsvereniging KNVI, het exameninstituut EXIN en detacheerder Circle8 actief bijgedragen aan de ontwikkeling van het raamwerk. Het wordt gebruikt om binnen de ICT-wereld dezelfde taal te kunnen spreken: vacatures worden uitgezet op basis van het e-CF. Als je niet aan de eisen van de vacature voldoet, kan je op basis van deze competenties een opleiding volgen.
Het raamwerk ondersteunt ook andere standaarden, zoals de Body of Knowledge waarin de algemeen gewenste kennis per vakgebied beschreven staat. Het gaat om kwaliteitsindicatoren die aangeven waar assessments aan moeten voldoen. Het ethisch raamwerk voor de ICT-professional wordt eind 2022 gepubliceerd. Bramjan Mulder, Business Analist IT Competenties en Ethiek van Circle8, heeft hier actief aan mee ontwikkeld. “Het ethisch raamwerk helpt IT professionals te bepalen welke ethische kwesties kunnen optreden in hun werkgebied en hoe daarmee om te gaan.”
Leven Lang Ontwikkelen (LLO)
De vraag naar toekomstbestendige, digitale vaardigheden neemt toe. Het is belangrijk dat ICT-professionals zich afvragen wat ze nog kunnen leren en waar ze goed in zijn. Wat kunnen organisaties doen om ICT-specialisten te ondersteunen?
● Identificeer toekomstige, digitale vaardigheden. Gebruik data om de toekomstige vaardigheden binnen de branche te identificeren. Ga in gesprek met medewerkers en deel informatie over de toekomst van hun werk.
● Stimuleer een leercultuur.
● Creëer een veilige omgeving voor kennisoverdracht tussen medewerkers. En bied daarnaast training en tools aan om hun digitale vaardigheden te verbeteren.
● Creëer een positief ontwikkelbeleid. Zorg ervoor dat de purpose van de organisatie verbonden is met de leercultuur. Maak het voor iedere werknemer duidelijk hoe ze binnen de organisatie meer ICT-ervaring en kennis kunnen opdoen.