Terug
Den Haag
12 maand(en)
36 uur per week
4-11-2024
24-10-2024
Reageer nu
VNR-67562

Functieomschrijving:

Project

Informatie speelt een steeds grotere rol in onze samenleving. Het is dus van groot maatschappelijk belang dat de informatievoorziening van de rijksoverheid op orde is. Juiste informatie is onmisbaar voor het functioneren van onze democratische rechtstaat.

Overheidsinformatie moet vindbaar, beschikbaar, leesbaar en betrouwbaar zijn voor iedereen die daar recht op heeft. Om die reden investeert het Rijk op dit moment stevig in de verbetering van de informatievoorziening.

Omdat de informatievoorziening van de rijksoverheid permanent in de maatschappelijke schijnwerpers staat, vraagt dit niet alleen om mensen met de juiste technologische en digitale kennis, maar vooral ook om mensen die het belang zien van een goede verwerking van informatie. Om dit alles te kunnen waarmaken is ook een optimale digitale werkomgeving noodzakelijk. Het project/programma “Beter Samen Werken” houdt zich bezig met de werkomgeving van de toekomst. Dit project gaat ervoor zorgen dat de werkomgeving aansluit aan op behoefte van de medewerker. Een gebruiksvriendelijke digitale omgeving werkomgeving, waarbij de medewerker op de achtergrond digitaal wordt ondersteund met functionaliteiten die zo veel mogelijk aspecten als dossiervorming, metadatering en bewaartermijnen regelt. Maar bijvoorbeeld ook minder mailverkeer door moderne samenwerkruimtes met een uitgebreide chat en een interdepartementale agenda-functionaliteit. Het interdepartementale project/programma “Beter Samen Werken” is in drie deelprojecten onderverdeeld:

  • Het realiseren van ‘de werkomgeving van de (nabije) toekomst’ heeft als doel om een modernisering van de digitale werkomgeving te realiseren voor, in eerste instantie, de medewerkers van ministeries. De eerste stap hierin is het realiseren van een werkende pilot ‘Digitale werkomgeving’
  • Het harmoniseren van (beleids-)processen en het implementeren van de werkomgeving met alle verandercomponenten (inclusief communicatie) van de werkomgeving bij in ieder geval 4 departementen (BZK, Financiën, SZW en VWS)
  • Het realiseren van een Europese Aanbesteding t.b.v. de verwerving van een Content Service Platform.

Opdrachtomschrijving

Het project waar jij onderdeel van gaat uitmaken is verantwoordelijk voor de invoering van de moderne digitale werkomgeving bij de vier deelnemende ministeries. Het project Implementatie realiseert daarvoor de volgende onderdelen:

  • Heldere communicatie richting de medewerkers met daarin aandacht voor verandermanagement
  • Een uniforme uitrolaanpak waarmee de ministeries zelf de verschillende releases kunnen invoeren op hun departement
  • Een gestandaardiseerde manier van werken, waarmee de werkomgeving op een juiste manier gebruik wordt zodat de doelen van een betere informatiehuishouding en makkelijker samenwerken behaald worden

Als business analist fungeer je als projectteamlid binnen het deelproject dat een gestandaardiseerde manier van werken / procesharmonisatie opstelt. Dit doe je vanuit de samenwerking met collega’s uit de andere deelnemende departementen, want de standaard geldt voor iedereen. Je zorgt er met collega’s binnen het projectteam voor dat de standaard manier van werken wordt vertaald in heldere werkafspraken en instructies, met daarbij oog voor het juist toepassen van de regels voor informatiehuishouding. Je draagt er zorg voor dat alle beschreven werkprocessen op een juiste wijze worden vastgelegd in de daartoe bestemde kwaliteits managementsystemen zoals MAVIM.

Je draagt tevens bij aan het analyseren van bestaande informatie-objecten en het opstellen van een migratiestrategie, zodat data-migratie vanuit de huidige gegevensdragers naar de nieuwe werkomgeving kan plaatsvinden. Dit betekent ook het geven van advies over welke informatie behouden moet blijven en welke niet. Het opstellen van een data-classificatie overzicht is daarbij essentieel.

Als business analist doe je je werk in een complexe governancestructuur om te komen tot de realisatie van de moderne digitale werkomgeving. Je hebt een natuurlijk overwicht en je respecteert, maar biedt ook ruimte aan verschillende opvattingen en benaderingen. Dit op basis van verkregen gezag. Tevens draag je waar relevant zorg voor afstemming en samenwerking. Verder werk je waar nodig nauw samen met collega-professionals bij de departementen van de kopgroep, de directie CIO Rijk, taakuitvoeringsorganisaties, Doc-Direkt, het Nationaal Archief, het RDDI.

Werkzaamheden:

  • Inventarisatie van huidige beleidsprocessen binnen de vier deelnemende departementen
  • Analyse van de bestaande beleidsprocessen en het formuleren van best-practices
  • Realiseren van best-practice toekomstige werkprocessen die leiden tot een standaard manier van werken ten behoeve van gebruikmaking van de werkomgeving.
  • Organiseren workshops, begeleiden van brainstormsessies, structureren van output
  • Voorbereiden van communicatie- en presentatiemiddelen
  • Vastleggen van de nieuw ontworpen processen volgens de specificaties van de deelnemende departementen ten behoeve van vastlegging in kwaliteits management systemen zoals MAVIM.

Eisen:

  • Kandidaat beschikt over minimaal hbo werk- en denkniveau.
  • Kandidaat beschikt over kennis van en ervaring met process management.
  • Kandidaat heeft tenminste 3 jaar werkervaring als business analist. 

Wensen:

  • Mate waarin de kandidaat kennis heeft van process management.
  • Mate waarin kandidaat beschikt over kennis van (overheids)standaarden (AVG, BIO, DUTO) (toetsbaar in CV, motivatie en/of mogelijk gesprek).
  • Mate van ervaring en/of affiniteit met de organisatie van de opdrachtgever
  • Je hebt aantoonbare ervaring met procesinrichting, en het optimaliseren en transformeren van werkprocessen in relatie tot digitale systemen
  • Je bent gewend om op verschillende niveaus te schakelen waarbij belangen van meerdere partijen een rol spelen en durft hierin ook keuzes te maken
  • In overleggen kom je met je communicatieve vaardigheid tot overeenstemming met interdepartementale organisaties en SSO’s;

Je bent bekend met het principe Compliancy by Design bestaande uit:

  • Archiving by Design; het standaard zorgdragen voor de duurzame toegankelijkheid van informatie
  • Interoperability by Design; het standaard zorgdragen dat informatie op een eenduidige wijze beschikbaar wordt gesteld voor andere partijen binnen het Rijk (en daarbuiten)
  • Open by Design; het standaard zorgdragen voor toegang tot openbare publieke informatie, inclusief actieve openbaarmaking, onder meer volgend uit de Wet Open Overheid
  • Privacy by Design; het standaard zorgdragen voor zorgvuldige omgang met persoonsgegevens, onder meer volgend uit de AVG
  • Security by Design; het standaard zorgdragen voor informatieveiligheid, onder meer volgend uit de Baseline Informatiebeveiliging Overheid.

Arbeidsvoorwaarden:

Interesse?

Stuur ons dan uiterlijk 24 oktober 2024, voor 10:00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.

 

Jouw weg naar succes?

In 7 stappen en enkele dagen

  • 1

    Vind jouw opdracht

  • 2

    Reageer: stuur ons je cv

  • 3

    Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)

  • 4

    Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8

  • 5

    Is er een match? We stellen je voor

  • 6

    Intakegesprek bij de opdrachtgever

  • 7

    Contract en let's go!