Functieomschrijving:
Randvoorwaardelijk voor gegevensuitwisseling zoals bedoeld in de Wegiz is de landelijke interoperabiliteit van een aantal generieke functies (i.c. standaarden, voorzieningen en afspraken). Deze “Generieke Functies” zijn de functies voor Identificatie en Authenticatie, Autorisatie, Toestemming, Lokalisatie en Adressering.
In lijn met het Integraal Zorgakkoord is in 2023 gestart met het realiseren van deze functies. Hiervoor is een programmastructuur opgezet waar onder regie van VWS met zorg- en ICT partners wordt samengewerkt.
In 2025 zijn de 6 Generieke Functies landelijk beschikbaar en te gebruiken, waarmee (in ieder geval) de gegevensuitwisselingen voor Acute zorg, Medicatie-overdracht, Basisgegevensset zorg, e- Overdracht en Beeldbeschikbaarheid mogelijk zijn. Voorzien is om in 2024 en de eerste helft van 2025 de Generieke Functies zowel technisch als functioneel te beproeven door middel van POC’s en pilots. Vanaf tweede helft 2025 wordt het zorgveld, waar mogelijk en nodig, ondersteund om de Generieke Functies daadwerkelijk in gebruik te nemen.
In gebruik nemen is het toepassen van de betreffende Generieke Functies door de betreffende zorgorganisaties en het (daarmee) overbodig maken van organisatie-specifieke voorzieningen met min of meer vergelijkbare functies.
Het project (“Voorbereiden Implementatie Generieke Functies”) zoals nu als opdracht door VWS aan ICTU is gegund, omvat het door middel van pilots en eerste implementaties beproeven van de toepassing van de Generieke Functies in voornoemde gegevensuitwisselingen (nu voorzien per eind 2025) alsmede het opzetten van een implementatie-organisatie voor de landelijke uitrol (nu voorzien per eind 2026).
Welke rol heeft de professional binnen het project:
De professional treedt op als implementatie-adviseur ontwerpt en begeleidt inhoudelijk de pilots en (voorbereiding op) landelijke opschaling.
Beschrijving van de opdracht
De activiteiten die horen bij het realiseren van de opdracht zijn:
· De professional maakt a.d.h.v. het vijflagenmodel van Nictiz – aangevuld met inzichten uit de uitvoering van de zelfstandige professie een impact-analyse van de impact die de Generieke Functies heeft op de in het kader van Wegiz geprioriteerde gegevensuitwisselingen
· De professional maakt mogelijk dat deze impactanalyse tactisch en bestuurlijk wordt afgestemd met vertegenwoordigers van de zorgorganisaties waar voornoemde gegevensuitwisselingen plaatsvinden
· De professional werkt in handreikingen voor implementatie bij zorginstellingen uit hoe de Generieke Functies in voornoemde gegevensuitwisselingen kunnen worden ingebouwd en in gebruik genomen
· De professional informeert en adviseert zorgaanbieders op basis van de handreikingen
· De professional stelt handleidingen bij o.b.v. pilots en eerste implementaties en te adviseert hoe eventuele knelpunten voor de implementaties kunnen worden opgelost
Gewenste profiel
Je hebt een achtergrond in de (medische) informatiekunde, hebt ervaring als implementatieadviseur of projectleider binnen het zorgveld en je kent de daarbij behorende uitdagingen ten aanzien van gegevensuitwisseling.
Je hebt actuele kennis van het landelijk stelsel (infrastructuur, normering, beleid van VWS, betrokken partijen) van gegevensuitwisseling in Zorg en bent in staat om landelijke ontwikkelingen te vertalen naar concrete implementatie projecten voor (regionale) zorgorganisaties.
Ook is het belangrijk dat je een verbinder bent en in staat om goed om te gaan met het afwegen van verschillende belangen, op basis van een natuurlijke bestuurlijke sensitiviteit. Je kunt je boodschap niet alleen mondeling, schriftelijk maar ook visueel communiceren op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Je spreekt de taal van zorgprofessionals en leveranciers. Interoperabiliteitsmodel en gegevensuitwisseling zorg zijn voor jou vanzelfsprekende begrippen.
Over welke specifieke kennis beschikt de professional, waarover het eigen personeel van ICTU niet beschikt en waar een eventuele vervanger ook minimaal over zou moeten beschikken?
De professional beschikt over een combinatie van de volgende specifieke kennis
· Diepgaande kennis van (medische) informatiekunde, of een vergelijkbare achtergrond
· Diepgaande kennis van infrastructuur en architectuur van landelijke voorzieningen ten behoeve van de gegevensuitwisseling in de zorg.
· Minimaal vijf jaar ervaring als implementatie-adviseur of projectleider in de gezondheidszorg.
Eisen:
- Afgeronde opleiding op bachelor niveau op het gebied van gezondheidswetenschappen of medische informatiekunde, of een vergelijkbare opleiding (diploma behaald).
- Minimaal vijf jaar ervaring als ICT-implementatie-adviseur of projectleider in de gezondheidszorg;
- In de afgelopen twee jaar minimaal een jaar aantoonbaar actief geweest in een landelijke organisatie betrokken bij gegevensuitwisseling in de zorg.
- Aantoonbare diepgaande kennis van infrastructuur en architectuur van landelijke voorzieningen ten behoeve van de gegevensuitwisseling in de zorg.
Wensen:
- Aantoonbare ervaring met het opstellen van impact-analyses en plannen van aanpak voor ICT-implementatie en migratie in de zorg
- Aantoonbare ervaring met het werken aan landelijke voorzieningen en generieke functies t.b.v. gegevensuitwisseling in de zorg
- Aantoonbare ervaring in het begeleiden van zorgorganisaties en hun ICT-leveranciers in ICT-migratietrajecten.
Arbeidsvoorwaarden:
Interesse?
Stuur ons dan uiterlijk 10 januari 2025, voor 10:00 uur je recente CV + motivatie voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.
- Losse motivatie, inclusief beargumentering per bullet eis en wens waarom hier aan wordt voldaan is verplicht.
- CV in Word formaat
- Inzet 32 uur per week.
Jouw weg naar succes?
In 7 stappen en enkele dagen
- 1
Vind jouw opdracht
- 2
Reageer: stuur ons je cv
- 3
Wij checken jouw profiel met de opdracht(gever)
- 4
Telefonisch kennismaken met een recruiter van Circle8
- 5
Is er een match? We stellen je voor
- 6
Intakegesprek bij de opdrachtgever
- 7
Contract en let's go!