Employer branding value proposition
De employer branding value proposition (EVP) is de belofte die je doet naar huidige en toekomstige medewerkers. Kom je tot de kern, dan raak je iets. Het kan dat je daar even naar moet graven. Zo is dat ook met je employer branding value proposition. Het is de eerste stap voor een succesvolle employer branding strategie. Eerst bepaal je waar je bedrijf voor staat. Wat heb je nu de markt precies te bieden en is dit beeld eenduidig?
Employer branding plan
Maak een employer branding plan. Vertegenwoordigt je bedrijf daadwerkelijk kernwaarden die zijn bepaald in de employer value proposition? Onderscheidt het bedrijf zich zelfs in bepaalde opzichten van de rest? Zowel interne als externe analyses helpen je hierin en vormen een onderdeel van het employer branding plan. Medewerkers binnen je bedrijf kunnen hierover oordelen, maar het oordeel van iemand die je bedrijf van buitenaf ziet, kan nét zo waardevol zijn.
Een juiste employer branding is heel belangrijk: zowel om je vaste medewerkers te binden én om potentiële werknemers te enthousiasmeren.
Employer branding model
Met een employer branding model leg je je focus op kwaliteiten die je onderscheiden op de arbeidsmarkt. Je hebt je waarden en je identiteit helder gemaakt tijdens je value proposition en je branding plan. Nu is het tijd om je employer branding model te bepalen. Na je analyse is de stap nog maar klein om je focus op je specifieke kwaliteiten te leggen. Probeer jezelf in de markt te zetten met wat je anders maakt. Dit zal zeker opvallen bij kandidaten, in hun zoektocht naar een werkgever met passende functie.
Kandidaten matchen met een employer branding strategie
Door de employer branding strategie kom je erachter welke kandidaat je precies zoekt. Specifiek talent koppelen aan specifieke ‘needs’: a match made by strategie. Het vertaalt zich in een persoonlijke Candidate Experience en een ‘Word of mouth’ referentie voor je bedrijf.