Wat is AI?
Ar-ti-fi-ci-al- in-tel-li-gence (de; v(mm): kunstmatige intelligentie). De letterlijke definitie volgens de Van Dale. Artificial intelligence wordt vaak afgekort tot AI. Met AI kan een machine of een programma menselijke vaardigheden vertonen – zoals redeneren, leren en plannen. Het intelligente gedrag wordt in een machine geprogrammeerd. Uit onderzoek blijkt dat slechts 43 procent van de Nederlanders weet dat AI verband houdt met algoritmes. Kort gezegd, AI maakt het voor technische systemen mogelijk om met algoritmes berekeningen uit te voeren met data om zo waardevolle informatie te genereren.
AI en recruitment
Binnen het HR-vakgebied biedt AI kansen voor organisaties. Dagelijks moeten HR-professionals een enorme hoeveelheid data analyseren, en op basis daarvan de juiste beslissingen nemen. Denk hierbij aan data uit online profielen, cv’s tot assessments. Met AI kunnen HR-professionals het recruitmentproces vergemakkelijken door repetitieve taken te elimineren en het aannemen van werknemers te versnellen.
Hoe werkt AI in recruitment precies?
Binnen de branche wordt onderscheid gemaakt tussen ‘rule-based AI’ en ‘machine learning AI’.
Rule-based AI
Dit is kunstmatige intelligentie gebaseerd op (vooraf) vastgestelde feiten en regels. Bijvoorbeeld recruitmentsoftware die een voorselectie maakt van online kandidaatinformatie die past bij de vacature.
Machine learning AI
Dit is complexer, omdat AI op basis van bekende menselijke uitkomsten ‘leert’ deze uitkomsten te voorspellen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan informatie over succesvolle medewerkers (outcome). Op basis daarvan gaat het algoritme door alle data om potentiële kandidaten te selecteren die de grootste kans hebben op succes. Het is minder makkelijk om te achterhalen hoe AI tot het resultaat is gekomen. De meeste organisaties zetten rule-based AI in binnen het recruitment proces.
Het is de taak van HR-professionals om alle informatie te vergaren aan het begin van het proces. Zo moeten zij de juiste vragen stellen aan bijvoorbeeld leveranciers en managers om weloverwogen beslissingen te maken. Denk hierbij aan vragen zoals waarop is de AI-output gebaseerd?
Wat zijn de voordelen van AI?
Organisaties die AI inzetten binnen het recruitmentproces zien de volgende vier voordelen:
1. Verhoging productiviteit recruitmentafdeling
HR-professionals kunnen met AI kandidaten efficiënter screenen, waardoor ze meer tijd overhouden voor strategische dienstverlening.
2. Verbetert de cultuurmatch
Met AI draag de HR-afdeling zorg voor de juiste fit tussen organisatie en de kandidaat. Immers: AI kan succesfactoren identificeren van succesvolle (vaste) werknemers en aan de hand van de beschikbare data potentiële kandidaten screenen. Bij deze interviews ligt de focus op bijvoorbeeld gezichtsexpressie, de woordkeuze, manier van spreken, en meer. Dit kan inzichten bieden in gedrag, soft skills en leervermogen.
3. Objectief selecteren door ‘unbiased’ keuze
Uit meerdere onderzoeken blijkt dat mensen bevooroordeeld zijn. Door het gebruik van AI in de selectieprocedure neemt het menselijke vooroordeel af. In verschillende sectoren hebben organisaties – nog steeds- geen divers personeelsbestand. Het onbevooroordeeld oordelen met behulp van AI kan leiden tot een meer diverse en inclusiever personeelsbestand voor je organisatie. Voorwaarde voor succes is wel dat de AI getraind is aan de hand van een divers en inclusief bestand.
4. AI haalt meer waarde uit alle beschikbare data
Je kunt meer beschikbare data gebruiken om een kandidaat te screenen met AI. Naast de informatie die de kandidaat zelf ter beschikking stelt, kun je ook data gebruiken van openbare sociale media profielen. HR-professionals kunnen met AI duizenden cv’s screenen om de beste kandidaten te selecteren, en het recruitmentproces efficiënter laten verlopen. Toch blijft de uiteindelijke match tussen werkzoekenden en werkgevers nog steeds een menselijke beslissing.