Voordelen van referral recruitment
Referral recruitment kent verschillende voordelen. Naast lage kosten en betere mensen, zijn er nog meer voordelen verbonden aan social referral recruitment. Zo voeren je medewerkers al een voorselectie uit, waardoor jij een beter beeld hebt van wat voor vlees je in de kuip hebt. Het resultaat? Je trekt mensen aan met de juiste mentaliteit, die ook nog eens goed bij je bedrijf passen. Daarnaast verloopt met referral recruitment het wervingsproces sneller, omdat je beter op de hoogte bent van iemands kwaliteiten en zo minder gesprekken moet inplannen. Ook weet de kandidaat al welke cultuur er heerst binnen het bedrijf, wat de gedrevenheid en het enthousiasme verhoogt. Het inwerkproces verloopt vlotter, want de nieuwe medewerker weet al waar hij terecht komt. Uiteindelijk wint iedereen: het levert jou als werkgever wat op, maar er zit ook wat in voor werknemers. Door social referral recruitment gaat de employee engagement namelijk omhoog als zij ook nieuwe collega’s mogen aandragen.
Met referral recruitment werf je betere kandidaten die langer bij je organisatie blijven en hoef je minder diep in je portemonnee duiken.
8 tips voor referral recruitment
Tip 1: Component van je recruitmentbeleid
Het is niet zo dat referral recruitment iets on the side is. Je moet goed nadenken over de aanpak, wat je doelen zijn, hoe je deze wilt bereiken en hoe je het proces gaat meten. Referral recruitment is echt een onderdeel van je recruitmentbeleid.
Tip 2: Creëer draagvlak
De bovenste laag van je organisatie moet honderd procent achter het referral recruitment beleid staan. Directie en management zijn namelijk de motor. Maar let op, referral recruitment is niet weggelegd voor iedere organisatie. Het moet passen binnen je cultuur, missie en visie.
Tip 3: De volledige organisatie helpt mee
De motor moet ook geolied worden. Daar heb je je medewerkers voor nodig. Om ervoor te zorgen dat je je doelstelling bereikt, moet de volledige organisatie mee. Referral recruitment is voor iedereen van belang. Om dit gedachtegoed te verspreiden in alle lagen van de organisatie, is het belangrijk om één persoon verantwoordelijk te stellen. Hij of zij zal vanuit recruitment iedereen doordringen van de doelstellingen.
Tip 4: Blijf communiceren
De persoon die verantwoordelijk is voor referral recruitment moet een duidelijke boodschap overdragen. Maar ook het management moet helder communiceren over het referral beleid, zowel binnen het bedrijf zelf als naar de nieuwe medewerkers toe. Zo houd je intern iedereen betrokken. Om dat te bereiken, kun je gebruikmaken van verschillende kanalen, denk maar een nieuwsbrief of intranet. In welke mate je communiceert, hangt af van je doelstelling: hoeveel mensen zoeken we?
Tip 5: Gebruik de juiste referral recruitment tool
De juiste referral recruitment tool zorgt ervoor dat je beleid een succes blijft. Aan de hand van de juiste referral recruitment software kun je iedereen up-to-date houden van het volledige selectieproces: in de software leg je vast wie welke kandidaat aandraagt en rond welke periode. Dit kan ook handig zijn bij het bepalen van een beloning. Je kunt ook openstaande vacatures met behulp van dit soort referral recruitment programma’s intern communiceren, zoals met Recruitr bijvoorbeeld. En je kunt het resultaat van je referral recruitment-strategie meten via bepaalde software. Kortom: de juiste referral recruitment tool is een belangrijke schakel in het volledige proces.
Tip 6: Referral recruitment beloning toekennen
Wat de uitkomst ook is, medewerkers die een potentiële collega aandragen, moet je een referral recruitment beloning toekennen. Dat kan op verschillende manieren. Een financiële bonus wordt altijd op prijs gesteld, maar ook een persoonlijk bedankje of een bericht op interne kanalen en social media worden gewaardeerd. Hierbij moet je waken voor herhaling: je moet blijven verrassen. Extra vrije dagen, cadeaubonnen of reischeques. Allemaal verschillende manieren om je medewerkers scherp te houden.
Tip 7: De uitkomst meten
Referral recruitment moet iets opleveren en dat resultaat moet je meten om eventuele aanpassingen te kunnen uitvoeren. Om alle uitkomsten te ordenen gebruik je het best, zoals in punt vijf genoemd, een tool die bij jouw organisatie past. Alleen zo haal je waarde uit je resultaten van referral recruitment.
Tip 8: Evalueer het proces
Zodra je weet wat je referral recruitment-strategie oplevert, ga je evalueren. ‘Bereik ik: wat ik wil bereiken? Heb ik nu de juiste kandidaten aangetrokken? Is het aanwervingsproces te traag? Hoe zit het met het budget: loopt alles naar verwachting?’ Na de evaluatie is de cirkel rond.
Referral recruitment als onderdeel van je bedrijfscultuur
Kort gezegd: referral recruitment is een ongoing proces binnen je organisatie waar je voldoende tijd en aandacht aan moet besteden om het te laten slagen. Past het niet binnen je organisatiecultuur? Ga er dan niet mee aan de slag. Dat kan funest zijn voor het algemene wervingsproces. Maar het begint vooral bij de mindset: zorg ervoor dat medewerkers trots zijn op het bedrijf waar ze werken. Dat is al een grote stap in de richting van het vinden van nieuw geschikt talent.
Aan de slag met referral recruitment?
Ga je aan de slag met referral recruitment? Of heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem gerust contact met ons op.