Tip 1: Het juiste binnenklimaat voor een gezonde werkplek
Op de meeste kantoren lijkt een zomerse hittegolf een fata morgana. De airconditioning staat er zo koud afgesteld dat ook op de dagen dat de temperaturen boven de 30 graden uitkomt, een vest geen overbodige luxe is. Dit lijkt prettig, maar is het niet. De ideale temperatuur op kantoor ligt tussen de 21 en 24 graden. Om meer precies te zijn: 22 graden. Uit Fins onderzoek blijkt namelijk dat medewerkers het meest productief zijn bij deze temperatuur. Bij temperaturen boven de 24 graden neemt de productiviteit van personeel af. Een lastige factor om mee rekening te houden is dat mannen en vrouwen andere voorkeuren hebben wat betreft de temperatuur: er wordt zelfs gesproken over een gevecht om de thermostaat. Volgens onderzoeker Tom Chang presteren vrouwen het best bij hogere temperaturen en mannen juist bij lagere temperaturen. Bij een gemiddelde van 22 graden.
Tip 2: Een goed lichtplan is belangrijk voor een gezonde werkplek
Werkgevers zijn verplicht om te zorgen voor een goed verlichte werkplek. Dat geldt niet alleen voor kantoortuinen waar medewerkers de hele dag achter het scherm zitten, maar ook voor bijvoorbeeld magazijnen en de industrie. Door goede verlichting voorkom je ongelukken op de werkplek. Ook draagt het bij aan het welbevinden van medewerkers. Wie tegen het licht in moet kijken of op een andere manier moeite moet doen om goed te zien, ontwikkelt vaak klachten als bijvoorbeeld hoofdpijn. Ook kunnen nekklachten ontstaan als er een onnatuurlijke houding wordt aangenomen om bijvoorbeeld op een computerscherm te kunnen kijken. Let ook goed op oudere werknemers. Op latere leeftijd wordt de lens van je ogen troebel, waardoor je meer licht nodig hebt om goed te kunnen zien. Als dat licht ontbreekt kost dat veel energie en zijn oudere werknemers dus minder fit op de werkvloer.
Tip 3: De juiste veiligheidsmaatregelen voor een gezonde werkplek
Een gezonde werkplek is een veilige werkplek. Jaarlijks vinden er 220.000 bedrijfsongevallen plaats. In zestig gevallen zelfs met dodelijke afloop. Een aantal om even goed bij stil te staan als werkgever. Veel bedrijfsongevallen komen voort uit een overtreding van de Arbowet. In maar liefst tweederde van de gevallen was dit aan de orde. Het is dan ook ontzettend belangrijk om alle Arbo-regels na te leven om een veilige en gezonde omgeving te kunnen garanderen. Het handhaven van de regels uit de Arbowet is niet alleen een plicht voor de werkgever, werknemers zelf zijn ook verplicht om de regels na te leven. Het is daarom raadzaam om duidelijk te communiceren wat de gevaren op de werkvloer zijn en op welke manier jullie hier mee omgaan.
Tip 4: Voorkom urenlang zitten op een gezonde werkplek
Zitten is het nieuwe roken is inmiddels een bekende uitspraak. En toch zijn er nog heel veel bedrijven waar werknemers acht uur per dag achter een bureau zitten. Een ongezonde situatie, die van grote invloed kan zijn op het welzijn van werknemers. Het is aan te raden om het zitten zoveel mogelijk af te wisselen met staan of bewegen. Alleen een lunchwandeling is niet genoeg: het is belangrijk om na elke 20 minuten even op te staan en te bewegen. Ook kan er bijvoorbeeld staand worden vergaderd of kunnen overleggen wandelend plaatsvinden. Spreek ook af dat, voor wie dat mogelijk is, werknemers de lift links laten liggen en voor de trap kiezen.
Tip 5: Zorg voor de juiste luchtvochtigheid
Veel kantoren hebben een intern ventilatiesysteem dat de temperatuur en luchtvochtigheid regelt. Niet zelden is de luchtvochtigheid niet op orde, en dit kan voor klachten zorgen. Mensen met contactlenzen merken het vaak als eerste: zij krijgen last van droge ogen. Ook keelklachten komen veel voor. Net als hoofdpijn en geïrriteerde slijmvliezen. Een luchtvochtigheidsmeter is dan ook geen overbodige luxe. De ideale luchtvochtigheid ligt tussen de 40 en 60 procent. Goed nieuws voor medewerkers met groene vingers: planten leveren een positieve bijdrage aan het binnenklimaat.