blog
#vinden
15.08.2021
Leestijd 4 minuten

Een optimale candidate experience voor de perfecte medewerker

Je candidate experience moet op orde zijn. Zeker met een krappe arbeidsmarkt wil je een potentiële kandidaat een optimale en positieve ervaring bieden. Je wil talent aantrekken en voorkomen dat ze midden in het proces afhaken. Daarnaast wil je als werkgever je reputatie hoog houden. Kortom: een optimale ervaring is een win-win situatie voor álle partijen. Maar hoe creëer je een optimale candidate experience?

Wat is candidate experience?

Candidate experience is de end-to-end-ervaring die je opzet voor potentieel nieuwe werknemers voor jouw organisatie. Ofwel: hoe ziet de ideale ervaring van de kandidaat eruit in de volledige sollicitatieprocedure? Vanaf het eerste moment dat de interesse wordt gewekt tot de eerste honderd dagen in dienst.


Candidate experience in recruitment

De candidate experience begint bij het beeld dat de doelgroep heeft bij jouw organisatie. Een geschikte kandidaat vinden bestaat al lang niet meer uit alleen een vacature publiceren. De rollen zijn steeds vaker omgedraaid, waarbij recruiters zelf mensen benaderen. In beide gevallen is het belangrijk om de candidate experience – ook wel de candidate experience journey genoemd – te optimaliseren. Daarmee overtuig je de kandidaat dat jouw organisatie de beste keuze is.

Met een optimale candidate experience journey overtuig je de kandidaat dat jouw organisatie de beste keuze is.


De candidate journey touchpoints

Het recruitment proces bestaat uit zes candidate journey touchpoints – ook wel de candidate journey funnel genoemd. Tijdens de verschillende fases van het sollicitatieproces doet de kandidaat telkens weer nieuwe indrukken op:

  • Bewustwording

    De kandidaat komt via verschillende kanalen in aanraking met je organisatie, zoals via een vacaturewebsite of via social media. Bewustwording kun je zelf creëren door een aantrekkelijke eigen website of direct e-mailverkeer met potentiële kandidaten. Het eerste contactmoment is hierbij cruciaal.

  • Overweging

    Een belangrijke fase: is de kandidaat geïnteresseerd in de vacature en jouw organisatie? Hierbij gaat de sollicitant op zoek naar reviews over jouw bedrijf.

  • Interesse
    De sollicitant gaat via verschillende kanalen informatie verzamelen. Zo vormt de kandidaat een eerste oordeel over jou. Je wil niet alleen een plaatje schetsen, het plaatje moet ook nog eens aansluiten op de realiteit. Informatie over de cultuur van de organisatie vinden sollicitanten op de ‘Over ons’-pagina op je website of via externe kanalen, zoals Instagram en/of LinkedIn.

  • Solliciteren

    De kandidaat wil solliciteren. In deze fase kent het sollicitatieproces twee cruciale elementen: de duur en de complexiteit van het proces. Als het proces te lang duurt of te complex is, is de kans groot dat de kandidaat afhaakt of ergens anders gaat solliciteren.

  • Selectie
    Dit is de fase van de sollicitatiegesprekken en eventuele assessments. Ook nu spelen de duur en complexiteit een rol. Je wil te allen tijde voorkomen dat een talent afhaakt tijdens het selectieproces.

  • Aannemen
    Je doet de meest geschikte kandidaat een aanbod en luistert goed naar zijn of haar reactie hierop. Komen jullie hier samen uit, dan volgt – nog vóór de indiensttreding – de onboarding.


Candidate relationship management

 De candidate experience journey stopt niet bij het zesde touchpoint, maar loopt door in candidate relationship management. Het is namelijk niet alleen belangrijk om met huidige sollicitanten een relatie op te bouwen. Ook kandidaten uit het verleden en potentiële sollicitanten moet je close by houden. Zij kunnen op een ander moment wél passen binnen een vacante functie. CRM systemen helpen je hierbij.

Voordelen CRM systeem

Het gebruik van een CRM systeem geeft je de mogelijkheid om:

●      Je talentcirkel onophoudelijk uit te breiden met nieuwe mensen
●      Het aanwervingsproces persoonlijker te maken
●      Relaties met huidige, potentiële en eerdere kandidaten te onderhouden en versterken
●      De interne samenwerking te verbeteren
●      De doorlooptijd van het wervingsproces te verkorten


Sollicitatie communicatie

Te laat of nooit meer antwoorden op een sollicitant is funest voor je reputatie en dus ook voor je candidate experience. Tijdig communiceren is zonder twijfel de rode draad binnen de candidate journey. Het lijkt kinderspel, maar dat is het niet.

Kandidaten verwachten namelijk nóg snellere communicatie door alle technologische tools die we ter beschikking hebben. Maar vergis je niet: snel communiceren staat niet gelijk aan snel een keuze maken. Het gaat er in de essentie om de sollicitant tijdig op de hoogte te stellen van het verloop van het proces.

Ook als een kandidaat niet geschikt is voor een functie, wil je dit tijdig en transparant overbrengen. Dit is een heel belangrijk stap om je candidate experience naar een hoger niveau te brengen. Een gepersonaliseerde boodschap werkt dan ook het beste.

Kortom: wil je een goede candidate experience creëren? Kijk dan naar je organisatie als onderdeel van de maatschappij, waarbij je duidelijk definieert hoe je jezelf profileert.

Benieuwd naar onze opdrachten?