Wat is een vitaliteitsprogramma?
Een vitaliteitsprogramma of vitaliteitsbeleid wordt door bedrijven opgezet om concrete doelen op het gebied van duurzame inzetbaarheid vorm te geven. De streefpunten in een vitaliteitsprogramma kunnen per organisatie verschillen, maar zijn in ieder geval gericht op het creëren van een veilige en gezonde werkomgeving en het verhogen van de vitaliteit (levenskracht) van werknemers. Specifieke doelen die gesteld kunnen worden zijn bijvoorbeeld het verhogen van de retentie, employability en/of weerbaarheid van werknemers.
De streefpunten in een vitaliteitsprogramma zijn in ieder geval gericht op het creëren van een veilige en gezonde werkomgeving en het verhogen van de vitaliteit (levenskracht) van werknemers.
Waarom is een vitaliteitsprogramma voor werknemers belangrijk?
Het opzetten van een concreet vitaliteitsbeleid is van wezenlijk belang voor elk bedrijf. Het biedt een duidelijke stip op de horizon, het motiveert jou als werkgever om écht aan de slag te gaan met duurzame inzetbaarheid en het biedt de houvast die nodig is om gezamenlijk te werken aan de gestelde doelen.
Een verhoging van de vitaliteit heeft impact op het hele functioneren van een organisatie. Een vitale werknemer die zich betrokken voelt bij jouw organisatie zal een stuk beter presteren, is minder ziek en meer in balans. Een werkvloer vol gemotiveerde medewerkers zorgt bovendien voor een prettige werksfeer en uiteindelijk voor een rendabele en toekomstbestendige organisatie!
In essentie is een vitaliteitsprogramma gericht op duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van werknemers op professioneel vlak. Maar tot op zekere hoogte moet je als werkgever in je vitaliteitsbeleid ook rekening houden met privé-omstandigheden en wensen van medewerkers. Door voor een holistische aanpak te kiezen zorg je uiteindelijk dat er langer gezond, productief én met plezier gewerkt kan worden.
Plan van aanpak vitaliteitsbeleid: 5 stappen
Benieuwd naar het plan van aanpak voor een vitaliteitsbeleid? Een vitaliteitsprogramma staat niet in een dag en is ook niet in beton gegoten. Het begint in ieder geval met een strategisch plan van aanpak. Breng in kaart welke interne en externe factoren van belang zijn voor jouw organisatie (bijvoorbeeld vergrijzing, ziekteverzuim, prestatievermogen etc.) en in welke mate deze factoren impact kunnen hebben op je bedrijfsdoelstellingen. Op basis hiervan weet je precies waar je focuspunten liggen. Wij geven je 5 stappen voor een goed plan van aanpak voor een praktisch vitaliteitsbeleid:
1. Betrek het directieteam in het proces
Alleen als iedereen, dus ook de directie, zich bewust is van het belang van een goed vitaliteitsbeleid zal dit niet alleen een beleid blijven, maar ook uitgevoerd worden.
2. Creëer draagvlak bij werknemers
Vraag hen om input, communiceer regelmatig en maak het vitaliteitsprogramma interactief.
3. Zet de hulp in van een professionele vitaliteitspartner
Iemand die gespecialiseerd is in duurzame inzetbaarheid en vitaliteit kan van grote waarde zijn: waarom het wiel opnieuw uitvinden als iemand dit al voor je heeft gedaan?
4. Zet strategische doelen om in praktisch uitvoerbare acties
En zorg dat je hier regelmatig en doelgericht aan werkt.
5. Stel waar mogelijk een (interim) ‘Chief Vitality Officer’ aan
Deze kan het hele proces bewaken en vitaliteit op de agenda te houden in de hele organisatie.