Definitie van campus recruitment
Campus recruitment is een handige manier voor werkgevers om studenten kennis te laten maken met het vakgebied. Het is een kans om studenten aan de organisatie te binden en tegelijkertijd te laten proeven van het werkende leven.
Campus recruitment is de werving van studenten voor stages, traineeships en startersbanen. Vóór de pandemie vond het wervingsproces grotendeels plaats op locatie, denk hierbij aan een bedrijvendag of inhousedagen. Dit kost uiteraard veel tijd en geld. Digitale events vormen voor werkgevers nu een handig middel om studenten online kennis te laten maken met de organisatie.
De voordelen van campus recruitment
Campus recruitment biedt voordelen voor zowel werkgevers als (toekomstige) werknemers. Het is ten eerste voor organisaties vaak goedkoper om een student aan te nemen voor een stage of startersbaan. Zo kun je als werkgever hem of haar meteen de kneepjes van het vak leren en praktische begeleiding aanbieden. Daarnaast biedt een student een frisse blik op de werkzaamheden en de manier van werken binnen de organisatie.
Wanneer je investeert in studenten dan kan je daar op de lange termijn voordelen uithalen. Na het afstuderen en tijdens de zoektocht naar een baan kennen ze je immers al als organisatie én werkgever. De keerzijde is dat het je als werkgever wel tijd en geld kost om de student op te leiden. Het is daarnaast belangrijk dat je de bedrijfscultuur en werkzaamheden aan de student kenbaar maakt om verzuim en verloop te voorkomen.
Campus recruitment in de praktijk
Hoe kun je nu jong talent bereiken voor je organisatie? Zo werkt campus recruitment in de praktijk:
1. Social Media
Het internet en social media is sterk vervlochten met het leven van studenten. Zorg voor een goede online presentatie van de organisatie op social media. Met het delen van aantrekkelijke en informatieve content op social media – denk hierbij aan je website tot LinkedIn en Instagram – trek je de aandacht van studenten, zodat ze contact willen opnemen met je organisatie.
2. Online events
Hoewel het einde van de pandemie nadert volgen veel studenten op universiteiten en hogescholen nog steeds hun colleges online. Vanwege de aanhoudende coronamaatregelen is het nu niet makkelijk om bedrijvendagen en inhousedagen te organiseren. Kies ervoor om deze events online te organiseren.
Het voordeel is dat nu meer studenten kunnen aanhaken om kennis te maken met de organisatie bijvoorbeeld via een virtuele tour van het kantoor. Een online event biedt ook de kans voor studenten om contact te leggen met werknemers waarbij ze prangende vragen kunnen stellen waar doorgaans minder ruimte voor is.
3. Stageplaatsen en traineeships
Creëer stageplaatsen en traineeships voor studenten. Zo maakt de student op een praktische manier kennis met de verschillende werkzaamheden en processen binnen de organisatie. Daarnaast kan een stagiair de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten door zijn of haar ervaringen te delen met klasgenoten.
4. Campus recruitment
tools Er zijn verschillende campus recruitment tools, zoals bijvoorbeeld Homerun, waardoor campus recruitment toegankelijk wordt voor alle werkgevers. Campus recruitment tools zijn goedkoop en efficiënt: zo bespaar je tijd voor het binnen hengelen van de juiste kandidaat.