Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat in februari 2023 de ondervraagde recruiters “zeer hoopvol” of “voorzichtig optimistisch” is over de impact van AI op werving en selectie. Steeds meer recruiters maken gebruik van tools voor bepaalde taken, zoals het schrijven van vacatures en gepersonaliseerde e-mails tot het plannen van sollicitatiegesprekken.
Deze taken kunnen ze makkelijk overlaten aan tools, zoals ChatGPT, omdat die snel content kunnen genereren. Dat biedt ruimte aan recruiters om zich te focussen op de meer strategische en menselijke aspecten van werving: het opbouwen van relaties tot het onderhandelen met kandidaten en het sluiten van een overeenkomst.
Welke kansen biedt AI?
AI kan de meeste taken die door mensen worden uitgevoerd automatiseren. Met behulp van AI zijn recruiters snel in staat om snel inzicht te krijgen in de kwalificaties, ervaring en de culturele fit van kandidaten. Dit zijn de belangrijkste voordelen van AI voor recruiters:
1. Tijdbesparing
Tijd is geld in de recruitmentbranche. Met AI wordt het voor recruiters mogelijk om arbeidsintensieve en repetitieve taken te automatiseren. Recruiters kunnen bijvoorbeeld ChatGPT gebruiken voor het schrijven van vacatures of standaard e-mails om kandidaten op LinkedIn te benaderen die goed aansluiten bij een bepaalde functie. Dit zorgt ervoor dat er tijd vrijkomt waarbij men zich kan concentreren op de meer menselijke aspecten van het werk, zoals het opbouwen van relaties met kandidaten maar ook strategische dienstverlening.
2. Een goede kandidaatervaring
Het is belangrijk om toptalent naar je organisatie toe te trekken. Door AI in te zetten kun je personalisatie naar een hoger niveau tillen, door kandidaten de juiste aanbevelingen te doen op basis van hun vaardigheden en interesses. Zo voelen kandidaten zich gewaardeerd en eerder betrokken bij de organisatie.
3. Vooroordelen vermijden
Uit onderzoek blijkt dat mensen bevooroordeeld zijn. Het is belangrijk om onbewuste vooroordelen te vermijden tijdens het selectieproces. AI kan zich focussen op objectieve criteria en de nadruk leggen op de competenties van kandidaten. Dit leidt tot een eerlijker en inclusief wervingsproces.
4. Flexibele wervingsstrategieën
Met bijvoorbeeld voorspellende analytics kunnen recruiters toekomstige trends en schaarste op de arbeidsmarkt voorspellen. Zo kunnen bedrijven proactief reageren op veranderende behoeften en zich voorbereiden op toekomstige uitdagingen.
Het belang van het menselijke aspect in recruitment
AI is een aanvulling op het recruitmentproces. Het kan de HR-afdeling nooit vervangen. Het is belangrijk dat recruiters op de juiste manier AI inzetten om hun taken te verlichten. Zo zijn ze in staat om volledig te focussen op de taken waar ze het beste in zijn: de juiste match vinden tussen de organisatie en de juiste kandidaat.