Talent pool bij krapte op de arbeidsmarkt
In alle sectoren houdt de krapte op de arbeidsmarkt onverminderd aan. Veel werkgevers zitten met openstaande vacatures waar ze een geschikte kandidaat voor nodig hebben. Organisaties die een talentpool opbouwen, hebben het juiste talent voor de organisatie binnen handbereik.
Wat is een talentpool?
Een talentpool is niets anders dan een actieve community geschikt voor toekomstige werving. Wanneer je met verschillende activiteiten contacten opdoet, denk hierbij aan campus recruitment tot het organiseren van webinars, kun je top of mind blijven bij talent. Het maakt het makkelijker om mensen te benaderen voor een passende functie, waarmee je jouw recruitmenttijd verkort. Een kandidaat die al bekend is met de naam en werkcultuur van je organisatie zal eerder een betrokken medewerker zijn.
Hoe bouw je een talentpool op voor je organisatie?
Een talentpool opbouwen kost tijd en geld. In onze informatiemaatschappij is het handig om online te zoeken naar talent. Je kunt talent bijvoorbeeld aan je binden met recruitmentsoftware. Maakt de organisatie gebruik van stagiairs? Onderhoud het contact tot na het afstuderen. Denk ook aan campus recruitment waarbij je met het organiseren van een een bedrijvendag of een ander event voor studenten contactgegevens kunt verzamelen.
Het is belangrijk dat je zorg draagt voor een goede opvolging. Maar vergeet ook niet de bedrijfswebsite. Creëer bijvoorbeeld een inschrijfpagina op je recruitmentsite. En last but not least: sociale media. Via de website, LinkedIn en andere sociale kanalen kun je je volgers attenderen op de mogelijkheden voor je talent pool. Er zijn verschillende mogelijkheden die je in kunt zetten voor duurzaam contact met je potentiële werknemers.
Onderhoud je talentpool
Een talentpool heeft onderhoud nodig. Nadat je een community hebt opgebouwd is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je het contact met het talent regelmatig onderhoud. Dat betekent niet dat je potentiële kandidaten wekelijks moet bombarderen met nieuws. Stel een geautomatiseerde nieuwsbrief in die je maandelijks keer of per twee maanden uitstuurt. Het is dan wel belangrijk om kandidaten te binden via social media kanalen, zodat ze regelmatig updates voorbij zien komen.
Wees attent: stuur een bericht tijdens de feestdagen of een attentie rond het afstuderen. Bij de meest enthousiaste en geschikte kandidaten kun je hen halfjaarlijks opbellen om te kijken hoe het gaat. Wellicht zijn ze op zoek naar een stage of bereiden ze zich voor op een nieuwe baan. Welke aanpak je ook kiest; zorg dat je top of mind blijft bij de kandidaten.
Een talentpool bouwen kost dus enige tijd en moeite. Voordat je aan de slag volgen hier nog enkele praktische tips:
1. Persoonlijke communicatie
Bij het oprichten van je talentpool is het handig als er een of meer vaste medewerkers aan het project werken. Zo krijgt de organisatie een gezicht.
2. Authenticiteit
Wanneer je de echte dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf laat zien, weten kandidaten waar ze voor kiezen. Je trekt de juiste mensen aan die voor langere tijd voor het bedrijf willen werken.
3. Interactie
Kijk uit dat je niet alleen informatie aan het zenden bent. Plan ruimte in zodat kandidaten vragen kunnen stellen. Via social media of per mail kun je naar hun mening vragen.
4. Ondersteuning
Maak een vliegende start door gebruik te maken van de kennis, ervaring en het netwerk van de recruitmentprofessionals. Huur tijdelijk een recruiter in of besteed een gedeelte van het recruitmentproces uit.